Олександр Ткаченко: «Ми ― драйвер цифровізації державних послуг у транспортній галузі»

Інтерв'ю

Автор: GigaCloud

21.10.2020

Державне підприємство «Галузевий центр цифровізації та кібербезпеки» (ГЦЦК) проектує, розгортає та здійснює хостинг інформаційно-телекомунікаційних інфраструктур підприємств, створює онлайн-послуги для підприємств транспортної галузі, мультимодальних перевезень пасажирів. Серед проектів ГЦЦК ― портал Е-транспорт, електронний кабінет моряка, провайдер платіжних послуг. Серед клієнтів ― державні та комерційні компанії. Олександр Ткаченко, начальник центру супроводу інформаційних систем ГЦЦК, розповів нам, чому для реалізації своїх проектів вони обирають хмари.

Які проекти ви вже запустили спільно з GigaCloud?
Перший проект ― транспортний портал електронних послуг e-transport.gov.ua. Це спеціальний WEB-портал, який об'єднує в одному місці послуги транспортної галузі, які вже перевели в онлайн. Серед його можливостей ― замовлення дозволів на міжнародні перевезення в онлайн-режимі. Раніше заздалегідь замовити дозвіл було неможливо. Єдиний варіант ― їхати в пункти видачі дозволів, розкиданих по всій Україні: приїхати, відстояти чергу, надати пакет документів, заплатити збори. Цей процес займав багато часу і міг закінчитися нічим – необхідних дозволів могло і не бути. Зараз, вибравши зі списку доступних і замовивши необхідний дозвіл на порталі, перевізник приїхавши в пункт видачі, може бути впевненим, що отримає його.

Ми створили портал E-transport.gov.ua, щоб з одного боку спростити цю задачу отримання дозволів, з іншого ― забезпечити рівні умови для всіх перевізників. Зараз на порталі доступні такі послуги: замовлення дозволу на міжнародні перевезення вантажів, кабінет ведення обліку протоколів зупинок транспортних засобів, відеоспостереження для здійснення громадського контролю та підвищення прозорості процесу видачі дозволів, портал із табличними даними, картами, діаграмами та іншими візуалізаціями (наприклад, реалізовані дозволи на міжнародне перевезення вантажів або карта з результатами габаритно-вагового контролю).

Ще один важливий наш проект ― білінгова система PayGovUA. Це набір сервісів для оплати громадянами державних послуг. Для роботи системи необхідна сертифікація по PCI DSS (комплекс заходів і систем захисту карткових даних міжнародних платіжних систем). Хмарний оператор GigaCloud допоміг нам її отримати в найкоротші терміни. Система працює в дослідному режимі, найближчим часом ми розраховуємо на розширення кількості оброблюваних транзакцій.

Також спільно з GigaCloud ми запустили сервіс SmartTicket ― єдиний електронний квиток на різноманітні види транспорту на вибраному маршруті (зараз поки для київського міського транспорту, для поїздів дальнього слідування , а невдовзі ― для авіатранспорту, автотранспорту, муніципального транспорту інших міст і навіть таксі). Тепер користувачеві не потрібно купувати різні квитки для різних видів транспорту в різних сервісах. Достатньо зайти на сайт SmartTicket і купити всі необхідні квитки у складі єдиного електронного квитка.

І останній проект, який ми запустили спільно з GigaCloud ― електронний кабінет моряка. Він досить схожий на Е-транспорт, оскільки також призначений для перенесення адміністративних функцій в онлайн. В електронному кабінеті моряка можна подивитися власні документи, подати онлайн-заявку на проходження Державної кваліфікаційної комісії (ДКК).

Олександр Ткаченко та Андрій Запорожський, менеджер із розвитку GigaCloud

У вас є дані, скільки було оформлено дозволів на міжнародні вантажні перевезення до впровадження сервісу Е-транспорт та після?
Кількість дозволів на перевезення, які видавалися минулого року і в цьому, істотно не змінилася. Просто раніше їх замовляли і отримували на місці ― видавали в пунктах видачі дозволів, а тепер їх можна заздалегідь замовити на Е-транспорті. Після запуску сервісу Е-транспорт зник механізм ручного впливу на видачу дозволів. Тепер будь-яка людина, будь-яка юридична особа може оформити дозвіл онлайн.

Чому для запуску та роботи ваших проектів ви використовуєте хмарні технології, а не власне «залізо»?
Давайте будемо об'єктивні: будувати свою інфраструктуру цікаво, коли дотримані кілька факторів. Перший ― заздалегідь відомий обсяг інфраструктури. Наприклад, мені як технічному директору необхідно розгорнути певну кількість сервісів. Другий ― чітке розуміння, що «залізо» готове до розгортання, враховані правила ліцензійної прозорості. Якщо ці фактори дотримані, можна говорити про власну інфраструктуру.

Ми стартували проекти «з нуля». У нас була ідея та мало часу на її реалізацію. Хмарні рішення дозволили швидко отримати необхідні ресурси для роботи. На етапі старту ми не знали кінцеву кількість сервісів, чи буде це велика інфраструктура. А хмара, завдяки своїй еластичності, дає можливість швидко збільшувати кількість ресурсів.

Тобто, на своєму «залізі» ви б не змогли реалізувати необхідну кількість завдань?
Відверто кажучи, ми навіть не встигли б закупити «залізо». Закупівля обладнання займає мінімум півроку. «Залізо» не можна швидко нарощувати, особливо в держустановах, яким необхідно оголошувати тендери на закупівлю.

З іншого боку, ми дотримуємося думки, що кожен повинен займатися своєю справою. GigaCloud ― експерт з побудови хмарної інфраструктури на тому стеку технологій, який нам потрібен. Тому ми прийняли рішення про співпрацю.

Чи використовуєте ви власні фізичні сервери?
Ні. У нашому офісі знаходиться тільки маршрутизатор і комутатор, всі продуктивні сервіси розташовані в GigaCloud.

Зліва направо: Начальник центру кібербезпеки ГЦЦК Василь Цвєтков, менеджер по роботі з корпоративними клієнтами GigaCloud Дмитро Заклевський, Олександр Ткаченко та менеджер із розвитку GigaCloud Андрій Запорожський

Розкажіть, на яких етапах створення ваших сервісів брали участь фахівці GigaCloud.
В основному це були завдання базового характеру. Я б їх зарахував до загальних завдань з адміністрування, які будуть завжди. І ваша технічна підтримка надала всю необхідну допомогу. За весь час співробітництва з вами ми встигли розширити пул контрактів з іншими компаніями з групи компаній GIGAGROUP. Використовуємо вашу IP-телефонію і темне волокно. Це дозволило нам вирішити наші другорядні поточні завдання.

Розкажіть докладніше про сертифікат відповідності вимогам PCI DSS. Що це і навіщо він потрібен?
Цей сертифікат необхідний для роботи нашої платіжної системи PayGovUA. Вона безпосередньо взаємодіє з банками, і для цього потрібно підтвердження, що система відповідає галузевим стандартам, прийнятим в банківській сфері. Таким комплексом стандартів є сертифікація по PCI DSS, яку ми проходили. Вона видається на нашу платіжну систему, але частина цієї сертифікації вимагає, щоб майданчик, на якому розміщена платіжна система, також відповідав вимогам. Наприклад, щоб була фізична безпека, щоб не було можливості порушити цілісність роботи системи, даних тощо. І якраз на все це ми успішно пройшли сертифікацію PCI DSS.

Цю сертифікацію проходять приблизно за півроку. За участю GigaCloud ми пройшли її за півтора місяця.

Ваша компанія ― по суті, системний профільний інтегратор в Міністерстві інфраструктури. Як до хмарних технологій ставляться інші держустанови?
Тенденції до впровадження хмарних технологій є. Міністерство інфраструктури підтримує тренд цифровізації. Ви правильно помітили, що ми виступаємо в ролі інтегратора: підтримуємо власні проекти та сервіси, допомагаємо іншим підприємствам йти в ногу з часом. Так, у рамках проекту Е-транспорт ми допомогли Державній службі України з безпеки на транспорті, спростивши життя її основним користувачам послуг ― перевізникам. Також на нашій базі існує навчальний центр, який готує IT-фахівців, які працюють в держпідприємствах і є своєрідним драйвером змін.

Андрій Запорожський, менеджер із розвитку GigaCloud та Володимир Набоков, генеральний директор ГЦЦК

Можете назвати професійні аргументи, чому не варто боятися переходити у хмару?
Основна причина, чому керівники підприємств, IT-директори не йдуть в хмари ― незрілість по IT-частині та інформаційній безпеці. Наприклад, щоб організувати серверну з безперебійним живленням та охолодженням, потрібні значні витрати. Багато хто цього не розуміють та роблять, як вміють. І, в результаті, виникає ситуація, коли критичні, чутливі сервіси схильні до ризиків збоїв у роботі або компрометації.

Ця незрілість незабаром мине, адже світові тенденції говорять про те, що все більше компаній йдуть у хмари. Це вигідніше та дешевше, ніж утримувати власну серверну.

Поділіться враженнями про співпрацю з GigaCloud.
У нашій співпраці простежується етапність. Ми стартували з невеликого обсягу ресурсів для проекту Е-транспорт. Згодом почали розвиватися, збільшувалася кількість проектів, і зараз ми вийшли на новий етап. Обсяг ресурсів став досить великим, і ми перенесли свої IT-сервіси з публічної хмари в приватну. Це дало нам можливість швидко запускати нові сервіси, нарощувати обороти не у вигляді обсягу пам'яті, процесорів або дисків, а саме збільшувати кількість серверів.

За час роботи в хмарі у нас не було проблем ні з технічної точки зору, ні з організаційної. Не можна мати страховку на всі випадки життя, але якщо є розуміння того, що робити в разі збою і як перестрахувати себе в майбутньому ― це характеризує хмарного оператора як професіонала своєї справи. І ви справляєтеся з цим на відмінно.

subscribe

Підписатись на новини

Залиште свій Email, и будьте завжди в курсі свіжих новин!