Етапи цифрової трансформації, або переводимо проєкт на нові IT-рейки

Навчання

Автор: GigaCloud

05.05.2023

Ще кілька років тому діджиталізація була ініціативою топових компаній. І поки Amazon, Netflix чи IKEA завдяки цифрі зберігали лідерство на ринку, локальний бізнес проповідував аналогові технології. Сьогодні ж цифрова трансформація — необхідність для кожної організації, незалежно від масштабів чи сфери діяльності. Не почнете змінюватись зараз — будете змушені запустити процес пізніше, але вже зі слабшої позиції, бо втратите час. А щоб цього не сталося, варто розібратися, для чого потрібна цифрова трансформація і що вона передбачає.

Навіщо компанії цифрова трансформація

Діджиталізація — не історія суто про заміну старих технологій на нові. Це комплексна стратегічна зміна всіх бізнес-процесів задля підвищення їх ефективності.

Який профіт дає цифрова трансформація:

  • Полегшення роботи з даними. Вся інформація консолідується, зберігається в одному сховищі та оперативно обробляється системою. Це мінімізує вплив людського фактора, а також пришвидшує керування робочими процесами.
  • Підвищення продуктивності. Час на реалізацію робочих процесів зменшується, а їх ефективність збільшується, що дає ресурси для впровадження інновацій.
  • Поліпшення співпраці з клієнтами. Різноманітні додатки, сервіси та програми для комунікацій, покупок і розрахунків спрощують обслуговування клієнтів.
  • Зменшення витрат. Цифрова трансформація дозволяє оптимізувати робочі процеси і знизити експлуатаційні витрати на обслуговування обладнання, логістику, доставку та інші задачі.

Цифровими змінами в бізнесі або на держпідприємстві має керувати CDTO — Chief Digital Transformation Officer. Він повинен провести аудит бізнес-процесів і розробити дорожню карту трансформації. Кожна організація окреслює свої кроки діджиталізації, але є обов'язкові етапи перебудови.

Вибір інфраструктури: мігруємо в хмару

На старті змін визначіться, яку інфраструктуру ви будете використовувати для організації IT-систем.

Принципова умова трансформації будь-якого проєкту — міграція в хмари. Вона може бути повною або частковою. Якщо ви обираєте другий варіант, на власних серверах краще залишити тільки системи з прогнозованими навантаженням та продуктивністю. Все інше варто поступово переносити в хмару. Тут у вас є кілька варіантів:

  • Публічна хмара — інфраструктура, яка надається для використання одразу кільком організаціям. Рішення буде оптимальним для розробки та тестування сервісів, а також продуктів, які не працюють з критичними даними компанії. Це технологічно та фінансово гнучкий варіант, бо керування всіма IT-ресурсами є зоною відповідальності провайдера, а не вашої команди.
  • Приватна хмара — інфраструктура, яка будується для конкретної організації. Тут рекомендується розміщувати сервіси з найбільш чутливими даними. Бо головні переваги такого рішення — максимальна безпека даних, ексклюзивне використання ресурсів та висока швидкість роботи.
  • Гібридна хмара — модель, яка може поєднувати власну інфраструктуру, публічну з її гнучкістю і приватну з її високим рівнем безпеки. При такій схемі на публічній хмарі можна розгортати нові або короткострокові проєкти, а на приватній — критичні системи.
  • Мультихмара — рішення, яке передбачає одночасне використання кількох хмарних служб від різних провайдерів незалежно один від одного, але під централізованим управлінням.

Більш детально про кожен тип хмар читайте у статті: Публічна, приватна, гібридна чи мультиклауд.

Далі треба визначити чергу міграції: які системи та в якій послідовності ви будете трансформувати.

Не намагайтеся перенести усі заплановані системи в хмару одночасно. Краще починати з міграції систем розробки. На другому етапі — системи тестування. А після них — продуктивні системи. Поступова міграція дозволить протестувати хмари та перевірити їх стійкість до навантажень.

Модернізація інфраструктури: змінюємо технології

Наступний етап трансформації — відмова від застарілих аналогових технологій та впровадження цифрових рішень. Обсяг змін залежить від масштабу компанії чи установи, рівня технологічного розвитку та потреб. Окреслимо базовий набір цифрових рішень:

  • Електронний документообіг — переведення усіх процесів по роботі з документами у цифру. Якщо компанія працює з великою кількістю контрагентів, починайте з зовнішнього е-документообігу. Якщо ж важливо швидко оптимізувати роботу команд, на першому плані мають бути внутрішні зміни — переведіть в онлайн фінансові документи, акти, звіти, рахунки, розпорядження тощо.
  • Віддалені робочі місця — віртуалізовані столи з функціоналом фізичних комп'ютерів. Поки користувач працює на своєму девайсі, всі операції виконуються на серверах. Віддалені робочі місця можуть бути реалізовані в форматі VDI або RDS. VDI — рішення на базі технології VMware, яке передбачає розгортання кожного віддаленого стола на окремій віртуальній машині в приватній хмарі. RDS дозволяє одразу кільком співробітникам працювати з будь-якого девайса на одній виділеній віртуальній машині. Підключення забезпечується за допомогою ліцензії Microsoft RDS або його українського аналога — SysElegance Application Server.
  • IP телефонія — багатофункціональна альтернатива стаціонарному зв'язку, що працює через інтернет. Дає можливість організувати багатоканальний зв'язок, налаштувати роботу кол-центрів і гарячих ліній, додати голосове меню, інтегрувати віртуальну АТС.
  • Автоматизовані системи управління — це великий пул програм, які дозволяють керувати різними сферами бізнесу: ресурсами, транспортом, складом, поставками, комунікацією. Серед найбільш затребуваних систем: ERP, WMS, CRM, SCM.

Впровадження базових технологій дає порівняно швидкий, а головне — конкретний результат, який може оцінити кожен співробітник. А це сприяє зміцненню цифрової культури в компанії.

Робота з даними: покращуємо аналітику

Важливий актив будь-якого підприємства — дані про власну діяльність, клієнтів та партнерів. Тому обов'язковий крок трансформації — автоматизація збору цієї інформації. Що потрібно зробити:

  • Організувати комплексний збір даних до оперативних сховищ з використанням підходу ELT (Extraction, Loading, Transformation). Він дозволяє скоротити час обробки та передачі інформації: дані завантажуються у сховище в оригінальному вигляді та трансформуються в залежності від задач, які виконуються.
  • Налаштувати аналітичні функції на основі зібраних даних. Потрібно забезпечити чотири процеси: 1) описувальна аналітика — що відбувається; 2) діагностика — чому це відбулося; 3) інтерактивна аналітика — що станеться, якщо; 4) прогнозування — що відбудеться в цілому.

Аналіз даних дозволяє швидко реагувати на будь-які зміни в бізнес-процесах, що підвищує якість стратегічних рішень.

Почавши цифрову трансформацію, ви ніколи не зможете її завершити. Бо діджиталізація передбачає відслідковування технологічних трендів та їх впровадження задля безперервного розвитку компанії. Тому раціонально поступово розширювати команду з трансформації, щоб у вас був власний пул спеціалістів. Це інвестиція у майбутнє компанії, яка дозволить їй масштабуватися.

subscribe

Підписатись на новини

Залиште свій Email, и будьте завжди в курсі свіжих новин!