Гайд з бізнес-релокейту: як запустити компанію за кордоном

Навчання

Автор: GigaCloud

13.09.2022

Гарантія захисту бізнесу, доступ до нових стабільних ринків, відсутність валютних обмежень — лише частина переваг, які мотивують підприємців на релокейт за кордон. Але паралельно існує чимало стримуючих факторів — юридичні, податкові та галузеві особливості, через незнання яких справа може «прогоріти». Щоб перетворити привабливу ідею в реальність, варто завчасно розібратися у ключових нюансах релокації бізнесу, а саме: як вибрати ринок, визначитися зі стратегією, зареєструвати фірму і підготуватися до запуску компанії в новому середовищі.


Вивчаємо закордонні ринки

Перш за все, окресліть перелік ринків, на яких потенційно можна розгорнути діяльність. Обираючи країну, аналізуйте такі фактори:

  • Конкуренти — локальні та міжнародні компанії. Яку частку ринку займає кожен гравець, що пропонує, в чому його плюси/мінуси.
  • Аудиторія — обсяг, платоспроможність, споживацька активність. Яким є попит на аналоги вашого продукту та які незакриті потреби мають потенційні споживачі.
  • Продукти — асортимент, відмінності, середня вартість пропозицій у вашій ніші. Чи можете ви запропонувати альтернативу, яка буде задовольняти ще незакриті потреби аудиторії.


Не забувайте про обов'язкові умови виходу на закордонні ринки — вимоги до якості товарів і послуг. Дізнайтеся, чи потрібно змінювати продукти під нові стандарти, а також які ліцензії та дозволи необхідно отримати. Будьте готові до того, що ці процедури можуть бути надміру забюрократизованими та займати багато часу.


Обираємо стратегію виходу на ринок

Вести бізнес за кордоном можна в кількох форматах:

1. Купити вже діючу фірму.

Коли у вас на старті є солідний капітал, найлегше купити вже робочу компанію. Плюс такого рішення — не потрібно аналізувати ринок, обирати форму діяльності, шукати працівників, постачальників і канали збуту. Але перед купівлею обов'язково залучіть аудиторів, щоб провести економічну перевірку фірми.

2. Відкрити філію української компанії.

Припустимо, під час аналізу перспективного іноземного ринку ви зрозуміли, що ваша ніша там не надто розвинута — аналогів вашій пропозиції майже немає. Тоді можна скопіювати «материнський» бізнес, почати продавати на місцях продукт, розроблений для українського ринку, а далі — поступово адаптувати його під особливості локальної аудиторії.

3. Знайти локального партнера.

Працюєте в специфічній ніші, де неможливо досягнути успіху без ідеального знання ментальних особливостей ринку? Тоді шукайте локальних партнерів. Вони допомагатимуть вивчати потреби місцевої аудиторії, щоб не випадати з контексту та точно розуміти, чого хочуть клієнти.

4. Запустити справу з нуля.

Варіант для тих, хто хоче не просто вийти на іноземні ринки, а закріпитися в новій юрисдикції та стати її повноправним гравцем. Щоб запустити фірму з нуля, потрібно зануритися в особливостях правової та податкової систем конкретної країни.



Реєструємо компанію: відмінності юрисдикцій

Розглянемо ключові особливості відкриття аналога ТОВ за кордоном — в європейських країнах, куди найчастіше їдуть українці.

Польща (Sp. Z.o.o)

Оформлення: реєстрація компанії в Національному реєстрі — онлайн, подальші процедури у державних установах — особисто або через нотаріальну довіреність. У засновника має бути ідентифікаційний номер PESEL і довірений профіль ePUAP, які можна отримати тільки на території Польщі.

Статутний капітал: не менше 5000 злот (близько €1100).

Оподаткування: податок на прибуток — 9% (дохід до €2 млн) або 19% (дохід понад €2 млн); ПДВ — 23%.

Естонія (OÜ)

Оформлення: усі процедури — онлайн при наявності карти е-Residency (також оформлюється дистанційно), особисто чи через довіреність.

Статутний капітал: мінімум €2500 (суму дозволяється сплатити протягом 10 років після реєстрації).

Оподаткування: податок на прибуток — 0% (прибутки реінвестуються у підприємство) чи 20% (прибутки виводяться); ПДВ — 20%.

Чехія (Spol. s r. o)

Оформлення: особисто засновником або через довіреність.

Статутний капітал: мінімальний для компанії з одним засновником — від 1 крон, але рекомендована сума — близько €4000. Для внесення статутного капіталу необхідно відкрити в банку тимчасовий рахунок, який після реєстрації фірми змінюється на постійний рахунок

Оподаткування: податок на прибуток — 19%; ПДВ — 21%.

Румунія (SRL)

Оформлення: особисто чи дистанційно через довіреність.

Статутний капітал: €40.

Оподаткування: оборот до €1 млн на рік — 1% податку на оборот (є мінімум один працівник) або 3% (немає працівників); оборот більше €1 млн на рік — 16% податку на прибуток; ПДВ — 19%.

Німеччина (GmbH)

Оформлення: має бути особисто присутній хоча б один засновник компанії.

Статутний капітал: €25 000 (половину суми потрібно внести до реєстрації, а решту — можна після).

Оподаткування: корпоративний податок на прибуток — 15,8%; торговий податок — 7-15% від прибутку (визначається на рівні муніципалітетів); ПДВ — 19%.



Особливості реєстрації

Готуємось до запуску бізнесу

Незалежно від обраної юрисдикції, для запуску потрібно продумати ще три важливі складники:

Комерційна нерухомість. Без зареєстрованої юридичної адреси не вийде відкрити новий бізнес в Європі, тому завчасно подбайте про це питання. Враховуйте, що в європейських країнах практикується внесення депозитів за нерухомість — потрібно відразу заплатити за півроку чи навіть рік наперед.

Співробітники. Залежно від особливостей бізнесу, можете або шукати працівників на місці, або формувати віддалену команду. У першому випадку фірма укладає трудовий договір з кожним співробітником та набуває додаткових податкових зобов'язань — соціальні виплати, медичне страхування тощо. У другому випадку можете укладати договори підряду — співпрацювати з незалежними виконавцями. Такий формат звільняє від додаткового податкового навантаження.

Для пошуку співробітників використовуйте різні канали: рекрутингові агенції (переважно робітничі професії), LinkedIn (креативна сфера, IT, адміністративні позиції), локальні job-сайти. Пам'ятайте про різницю job-культур у різних країнах — запити щодо умов праці, графіку роботи, обсягу обов'язків і привілеїв зі сторони роботодавця. Ці особливості вам найкраще допоможе зрозуміти локальний рекрутер. Якщо хочете на місці працевлаштувати українців, корисно додатково моніторити групи мігрантів у Facebook і Telegram.

Інфраструктура. Навряд під час відкриття фірми за кордоном вам захочеться мати справу з налаштуванням громіздкого серверного обладнання. Тому, якщо ви ще не переїхали у хмару, цей пункт точно має бути у вашій програмі релокації бізнесу.

Для зручності краще обирати українських провайдерів, які мають сервери за кордоном. Наприклад, GigaCloud пропонує інфраструктуру як сервіс (IaaS) на майданчику Atman у Варшаві. Це публічна хмара для розгортання програм чи сайтів, або приватна хмара для високонавантажуваних сервісів, яка є аналогом власного ЦОД. Попри розташування дата-центру у ЄС, ви можете сплачувати за послуги провайдера в гривні, що знизить фінансове навантаження під час старту нового бізнесу. Окрім того, до ваших послуг 24/7 українськомовна техпідтримка, що значно полегшить вирішення низки організаційних питань.



Не цураймося допомоги

Наразі існує чимало ініціатив, які допомагають українцям розпочати підприємницьку діяльність за кордоном.

По-перше, ще до старту релокації можна звернутися до Віртуального центру Дія. Бізнес. Тут вас проконсультують по найнагальнішим питанням щодо відкриття фірми в 7 країнах Європи: Польщі, Німеччині, Литві, Болгарії, Словенії, Чехії та Словаччини.

По-друге, якщо плануєте займатися підприємництвом у Польщі, вам стане у нагоді Консультаційний центр для українців Дія.Бізнес. Тут допоможуть у питаннях реєстрації фірми, оподаткування, бухгалтерського обліку, найму персоналу.

По-третє, шукайте ініціативи місцевих органів влади та неурядових організацій в країні, де збираєтеся вести свою діяльність.

По-четверте, існують спеціальні ліцензовані агенції, які допомагають пройти процедуру реєстрації компанії, а також беруть на себе всі юридичні питання.

Кожен випадок релокейту є індивідуальним — універсальних рецептів успіху ви не знайдете. Тому вкрай важливо добре виконати «домашнє завдання» — розібратися у головних тонкощах ведення бізнесу в обраній країні та підкріпити це допомогою експертів. Так ви підвищуєте свій шанс на вдалий старт за кордоном і здобуття корисного досвіду, який в майбутньому зможете застосувати в Україні.

subscribe

Підписатись на новини

Залиште свій Email, и будьте завжди в курсі свіжих новин!