Що таке FinOps та як він допомагає економити у хмарі

Навчання

Автор: GigaCloud

06.06.2023

Згідно з дослідженням Gartner сукупні витрати користувачів публічних хмарних послуг за 2023 рік зростуть на 21,7% у порівнянні з попереднім. А це — $597,3 мільярда. Сума величезна, але чи не пов’язане таке зростання з нераціональним використанням ресурсів? Перевірити можна за допомогою нового тренду в управлінні хмарними послугами — FinOps.

Значення терміну

FinOps — це управлінська практика, яку організації впроваджують для оптимізації фінансових показників своєї інфраструктури хмарних обчислень. Термін був утворений поєднанням слів “finance” та “operations”, тож дослівний його переклад з англійської — “фінансові операції”. На практиці все набагато складніше, ніж просте відстежування витрат — це поняття містить власну методологію, культивує особливу робочу культуру в компанії та аналізує співвідношення між якістю, швидкістю та ціною надання хмарних послуг.

Складові FinOps

Ця практика має три основоположні задачі: інформувати, оптимізувати та керувати. Вони змінюються циклічно, тож у їх виконанні ніколи не можна досягти досконалості. Таким чином формується усталена модель роботи в хмарі.

Поінформованість означає прозорість усіх витрат, що дозволяє компаніям чітко відстежувати, коли, скільки й за які послуги вони заплатили, а також бачити динаміку цих коштів. Коли кожен співробітник чітко розуміє, за що організація платить постачальникам, він бере на себе більше відповідальності за користування віртуальним простором та робочих ресурсів. На цьому етапі команда розробляє корпоративну політику використання хмари, розподіляє завдання та надає доступ до необхідних інструментів аналітики.

Наступний крок після інформування про витрати — їхня оптимізація. Проаналізувавши, куди йде більше коштів, компанія може визначити проблему марного “зливання” бюджету чи, навпаки, необхідність збільшити свою присутність у хмарі. На цьому етапі вдосконалюються інструменти аналітики даних, розробляється стратегія зменшення кошторису.

Після оптимізації процес доходить до автоматизму в управлінні. Формується чіткий алгоритм роботи з хмарою, регулярні перевірки й замірювання ефективності. На певний період процеси стабілізуються й особливо не змінюються. Потім про їх результати повідомляють команду, в якої можуть бути свої зауваження й доповнення, зміни в цілях, задля яких використовуються ресурси хмари — і цикл починається спочатку.

Досягнути ідеалу в FinOps неможливо, але існує модель зрілості впровадження цієї практики в компанії (Finance Operations Maturity Model). Вона складається з таких етапів:

  • Crawl (з англ. “повзи”) — бізнес потроху наближається до процесу оптимізації хмарних послуг та може заздалегідь розрахувати затрати на них з похибкою у 20%;
  • Walk (“йди”) — більшість процесів аналізу ефективності автоматизуються, а похибка в передбаченні витрат становить 15%;
  • Run (“біжи”) — компанія може впроваджувати складні проєкти, розраховувати їх вартість з максимальною похибкою у 12% та залучати всю команду у процес оптимізації.

Чому це важливо

Коли фінансові операції, пов’язані з хмарою, потрапляють під чіткий контроль компанії, це надає такі довгострокові переваги:

  1. 1. Економія
    Дослідження HashiCorp «2022 State of Cloud Strategy Survey» показало: 94% підприємств переплачують за хмарні послуги. Зазвичай причина цьому — відсутність у працівників задачі оптимізувати кошти, витрачені на хмару, та проконтролювати їх.
    Коли вся команда залучена у відстеження того, наскільки вартість хмари відповідає реальним потребам бізнесу, менший ризик, що хтось займе зайві ресурси чи замовить багато різних компонентів послуг і не буде їх потім використовувати.
  2. 2. Відповідність витрат цілям і стратегії
    Провайдери хмарних сервісів здебільшого можуть проконсультувати й підібрати найбільш ефективні та необхідні компоненти. Однак перш ніж узагалі звертатися за такою послугою, потрібно вирішити всередині компанії, які задачі необхідно закрити, наскільки виправданою буде вартість їх втілення та чи існують альтернативи. Часом ефективніше й узагалі впровадити мультихмару, тобто послуги від різних провайдерів, і до цього рішення вже доведеться прийти всередині команди, порівнявши різні пропозиції. Таку аналітичну й пошукову роботу якраз і допомагає впорядкувати FinOps.
  3. 3. Простіше планування бюджету
    Хмарні послуги є операційними витратами (OpEx) для все більшої кількості організацій, а отже для них важливо впровадити контроль над фінансовими операціями, адже такі суми часто бувають непередбачувані. У хмарі кожен сервіс розраховується окремо, і нерозуміння, чим саме компанія буде послуговуватися в наступний розрахунковий період, може призвести або до зайвих покупок, або до необхідності “вилізти” за рамки запланованого бюджету. Але завдяки FinOps кошторис можна заздалегідь передбачити з мінімальною похибкою.
  4. 4. Довіра і залученість
    У процесі FinOps беруть участь всі, чия робота хоч трохи стосується хмари. Відділ ІТ-підтримки контролює кількість і якість ресурсів; менеджери безпосередньо контактують з провайдерами та відстежують ефективність використання ресурсів компанією; фінансовий відділ проводить оплату, а решта працівників користуються готовим рішенням. Таким чином, кожен несе відповідальність.

Як розвивається FinOps

У деяких компаніях хмарне фінуправління стає настільки важливим, що виникають окремі посади, які займаються цим напрямком. Зокрема позиції сертифікованих практиків і професіоналів FinOps — Certified Practitioner та Certified Professional. Відповідну сертифікацію надає організація FinOps Foundation, проєкт Linux Foundation, створений у лютому 2019 року. Він вже об’єднує кілька тисяч незалежних експертів від різноманітних установ: Spotify, Nike, MIT, Atlassian, Pearson тощо. Вони входять до активної спільноти, яка бере участь у розробках правил, гайдів, систем оцінювання тощо.


Так виглядають знаки сертифікації від FinOps Foundation

За даними Flexera фінансове управління є найбільшим викликом для 82% організацій різного розміру, які працюють у хмарі. Тож FinOps, скоріше за все, буде надалі розвиватися і приживеться надовго.

Отже, ця практика зараз надзвичайно актуальна. Вона залучає до активної взаємодії з хмарою не лише IT-фахівців, які розуміють технічну сторону питання, а й фактично всю команду, чия задача — розібратися, де саме в роботі залучені хмарні послуги; проаналізувати їх ефективність; проконтролювати, де можна урізати, а де — масштабуватися.

subscribe

Підписатись на новини

Залиште свій Email, и будьте завжди в курсі свіжих новин!