У двох словах про віртуальний дата-центр
Віртуальний дата-центр або IaaS (Infrastructure as a Service) ― це комплекс IT-ресурсів: віртуальні машини, канали зв'язку, мережеве обладнання, дисковий простір і різне програмне забезпечення, які дають повну свободу у створенні будь-яких IT-ландшафтів в межах цього віртуального дата-центру. Він надається клієнту в оренду в необхідному обсязі, оплачується за фактом використання і позбавляє від необхідності купувати та обслуговувати «залізо».
Якщо провести аналогію, то віртуальний дата-центр схожий на слоново-черепахову ідею про побудову світу: земна твердь стоїть на трьох слонах, а ті на черепасі, яка плаває у світовому океані. Черепаха ― будівля дата-центру із сотнею серверів, три слони ― обчислювальні ресурси всередині кожного серверу: процесор, оперативна пам’ять та сховище. Так само як у вашому домашньому комп’ютері, але в тисячу разів потужніше. Вся потужність об’єднується в групу за допомогою спеціальної програми ― гіпервізора. За допомогою цих ресурсів хмарний оператор будує віртуальний технологічний дата-центр для клієнта.
Кожен віртуальний дата-центр розміщений в ізольованій мережі, його робота не залежить від сусідів по хмарі. Керування хмарним майданчиком нагадує керування власним пулом фізичних серверів, проте масштабування ресурсів займає всього декілька хвилин.
Віртуальний ЦОД як багатошаровий пиріг
Дійсно, архітектура віртуального центру обробки даних схожа на багатошаровий пиріг, оскільки складається із трьох базових рівнів.
Перший рівень ― сервісний шар. Він базується на порталі самообслуговування, що використовує та розподіляє ресурси віртуальних дата-центрів (vDC). Портал надає можливість автоматизації розгортання та надання пулу ресурсів у оренду користувачам через веб-портали. За допомогою порталу, на ресурсах провайдерських vDC створюються одиниці адміністрування – організації (organization), тобто середовища ресурсів, користувачів та груп. Один клієнт може володіти організацією, де використовуються ресурси декількох віртуальних дата-центрів одночасно.
Другий рівень ― шар віртуалізації. Поєднує в пули ресурсів публічної хмари ресурси віртуалізованих фізичних серверів, систем зберігання даних (СЗД) та мережевого стеку обладнання.
Третій рівень ― апаратний шар. Відповідає за надійність роботи віртуального дата-центру «без єдиної точки відмови». Апаратний шар зазвичай зібрано виключно з комплектуючих А-брендів.
Різниця між віртуальним дата-центром та фізичним
Ми всі любимо відвідувати ресторани, хоча розуміємо, що це дорожче, ніж готувати самостійно. Ми ходимо туди за емоціями, за смачною їжею, яку швидше за все не зможемо приготувати самі, а якщо приготуємо, то страва відрізнятиметься від оригіналу. У ресторані ми отримуємо зовсім інший рівень споживання їжі. Якщо провести аналогію, то похід у ресторан ― це використання віртуального дата-центру, а самостійне приготування ― фізичного.
Віртуальний та фізичний дата-центр відрізняються перш за все:
- способом реалізації;
- моделлю витрат;
- швидкістю запуску;
- специфікою роботи;
- рівнем відмовостійкості.
Велике підприємство може дозволити собі побудувати власний фізичний дата-центр. Для цього необхідно знайти та купити відповідну будівлю, забезпечити її електрикою, системою охолодження та пожежогасіння, встановити охорону, облаштувати серверні майданчики, закупити обладнання, найняти персонал, пройти сертифікацію та багато іншого.
Середній та малий бізнес може купити «залізний» сервер, облаштувати одну кімнатку в офісі під серверну та найняти фахівця, який буде цей сервер обслуговувати. Але при обох сценаріях ви зіткнетесь з великими капітальними витратами (CapEx) та невідомістю, оскільки досить складно передбачити, які витрати можуть бути в майбутньому. Крім одномоментних платежів, є і регулярні щомісячні. При цьому ви маєте розуміти, що через три роки обладнання почне виходити з ладу, і потрібно буде знову шукати таку ж суму, щоб його замінити. А якщо компанія почне розширюватись, виникнуть проблеми зі швидким масштабуванням IT-інфраструткури.
Оренда віртуального дата-центру дозволяє обійтися операційними витратами (OpEx). Одномоментні витрати значно знижуються, а вивільнені кошти ви можете витратити на розвиток своєї компанії чи запуск нових проектів. Якщо під час прорахунку конфігурації віртуального ЦОД були допущені помилки, завжди можна швидко та з мінімальними фінансовими витратами внести зміни. У випадку з фізичним центром обробки даних будь-який промах коштуватиме величезних грошей.
Якщо компанія купує для нового проекту обладнання та розміщує його у фізичному дата-центрі, з моменту пошуку, замовлення, доставки та розміщення обладнання проходять місяці. Розгортання хмарної ІТ-інфраструктури займає від декількох годин до декількох днів.
Керування фізичним дата-центром відбувається у його будівлі, віртуальний повністю контролюється віддалено. Можливість онлайн-присутності та автоматизації завдань дасть вам та вашим працівникам більше мобільності. За допомогою консолі керування можна легко та швидко створювати віртуальні машини, масштабувати інфраструктуру, робити резервні копії тощо.
Віртуальні дата-центри впевнено дають 99,95% відмовостійкості. У разі збою, відмови обладнання чи людської помилки, простій у хмарі буде значно менший, ніж це було б у випадку з «залізом».
Критерії для вибору віртуального дата-центру
Ми склали список параметрів, на які обов'язково потрібно звернути увагу, обираючи хмарний ЦОД.
Надійність та відмовостійкість
Від цих характеристик безпосередньо залежить збереження та захист ваших даних. Краще, щоб хмарний оператор розміщував своє обладнання у декількох дата-центрах, один з яких розміщений за кордоном. Всі вони мають бути побудовані відповідно до стандартів не нижче рівня TIER III, що означає обов'язкове дублювання всіх систем, охорону 24/7 і фізичну безпеку. Великим плюсом буде наявність у хмарного оператора сертифікатів ISO 27001 та КСЗІ.
Технічні ресурси
Віртуальний дата-центр має бути побудований на обладнанні А-брендів останнього покоління, з використанням новітніх продуктивних процесорів та СЗД, кількох платформ віртуалізації, наприклад, VMware та OpenStack, що дозволить вирішувати найрізноманітніші та найскладніші завдання. Від якості обладнання залежить робота та відмовостійкість віртуального ЦОД.
Тестовий період
Потрібно чітко визначити коли хмарний оператор починає тестовий період ― до перенесення даних клієнта чи після. Також важливо дізнатись скільки триває тестовий період та чи безкоштовний він. За час тестування ви зможете визначити точну кількість необхідних ресурсів, а якщо навантаження збільшуватиметься, їх можна миттєво докупити.
SLA
Переконайтесь, що хмарний оператор укладає з клієнтом договір SLA ― зовнішній документ між замовником і виконавцем, що містить опис послуги, права та обов'язки сторін і, найголовніше, погоджений рівень якості надання даної послуги. Якщо говорити про надання хмарних послуг, то цей договір описує також допустимий час простою і розмір компенсації, якщо цей час буде вищим. Якщо хмарний оператор встановив SLA нижче, ніж 99,95%, варто задуматись про його надійність.
Технічна підтримка
Технічна підтримка оператора виконує місію системних адміністраторів: вони підтримують роботу хмари. Дізнайтеся, як працюють фахівці техпідтримки, якою мовою відповідають на запити та чи їхні послуги є безкоштовними. Якщо вам не запропонують роботу 24/7, заздалегідь прорахуйте, що ви будете робити, якщо ваш сервіс раптом зупиниться посеред ночі.Також уточніть скільки успішних проектів має у своєму портфелі хмарний оператор.
Білінгова система
Існує кілька варіантів білінгу: у вигляді фіксованої щомісячної оплати за виділений обсяг ресурсів (Allocated) або щомісячної оплати за реальним фактичним споживанням ресурсів віртуальними машинами (Pay-As-You-Go). У GigaCloud єдина на хмарному ринку України білінгова система з повністю автоматизованим циклом взаємодії з замовниками, яка дозволяє їм розгорнути власний білінг всередині компанії та використовувати його для керування ресурсами за моделлю сервісного IT.
Переваги його використання для бізнесу
Віртуальний дата-центр, як універсальне рішення, підходить для задач будь-якого формату та надає бізнесу такі переваги:
- надійний захист даних;
- гнучкість;
- швидкий старт;
- скорочення витрат;
- зручність та мобільність;
- оперативну та кваліфіковану допомогу.
Вся інформація зберігається за межами компанії, а саме у сертифікованому дата-центрі. Додатковий захист клієнтських даних забезпечується можливістю робити резервне копіювання інфраструктури та створювати резервний дата-центр. У випадку втрати даних через хакерську атаку, невдале оновлення програмного забезпечення, виходу з ладу обладнання, помилку працівника чи навіть крадіжки сервера, ви легко відновите всю інформацію. І погодьтесь, як можна нашкодити віртуальному серверу?
Хмарний ЦОД дає можливість миттєво збільшувати або зменшувати ресурси, що є дуже актуальним для компаній, які постійно розвиваються. Якщо запущений в хмарі проект не «вистрілив», його можна швидко згорнути з мінімальними втратами бюджету. У деяких хмарних операторів можна орендувати інфраструктуру на термін від 1 місяця, без проблем запускаючи короткострокові проекти. Зниження втраченої вигоди забезпечується швидким реагуванням, консультуванням і професійною підтримкою хмарної інфраструктури відповідно до вимог замовника.
Віртуальний дата-центр звільняє компанії від необхідності утримувати, обслуговувати та оновлювати серверний парк, а IT-фахівців ― від рутинних завдань. Є можливість замовити ту конфігурацію сервісу, яка необхідна для вирішення конкретного завдання, а технічні ресурси легко масштабувати відповідно до потреб компанії.
Віртуальний ЦОД дасть більше свободи. Ваші працівники зможуть підключатись до нього у будь-який час, із будь-якого пристрою та із будь-якого куточку світу, де є Інтернет. Хмарна інфраструктура централізує інформацію та синхронізує процеси роботи у компанії з безліччю підрозділів.
Швидкий старт проекту в хмарному дата-центрі дозволяє почати заробляти раніше. Хмарний оператор гарантує працездатність сервісів 99,95% часу та компенсує збитки в разі збою інфраструктури.
Деякі хмарні оператори, зокрема GigaCloud, надають можливість замовити безкоштовний тестовий доступ до віртуального ЦОД і використовувати майданчик без обмежень по функціоналу.
Віртуальним дата-центром сьогодні користуються такі відомі компанії як Kernel, Caparol Ukraine, Porsce Ukraine, Intertop, Mirs, ProZorro та багато інших. Всі вони стверджують, що хмара надала їм ряд переваг: масштабованість, катастрофостійкість, мобільність та надійність. То чому б і вам не спробувати?