Електронна пошта: Історія виникнення та практичне майбутнє

Навчання

Автор: GigaCloud

14.11.2023

Вважаєте, що e-mail ― це архаїчний та неефективний засіб комунікації по роботі? Не спішіть з висновками. За прогнозами, кількість відправлених та отриманих електронних листів на день у світі збільшиться до 392,5 мільярда до 2026 року. Цей інструмент ми використовуємо, щоб продавати або купувати товари, вести переговори та укладати угоди, реєструватися на різноманітні події і навіть підтримувати зв'язок з нашими близькими.

У цій статті ми розповіли, що таке електронна пошта, коли вона виникла, як працює та яке у неї майбутнє.

Що таке e-mail

Електронна пошта ― це спосіб надсилати та одержувати повідомлення, які містять текстовий та графічний контент, через інтернет. Це такий собі цифровий аналог традиційної пошти. Також вона дозволяє автоматично відповідати на листи, розсилати їхні копії одразу декільком адресатам, перенаправляти на інші адреси тощо.

Комунікація через емейл відбувається в режимі реального часу, при цьому користувачі можуть передавати важливі дані один одному у різних куточках нашої планети. Саме це робить електронну пошту привабливою для шахраїв, які за допомогою DDoS-атак, фішингу, підміни доменів тощо, дізнаються необхідну інформацію та продають її в dark net.

Історія виникнення електронної пошти

1971 ― поява

Більшість людей називають Рея Томлінсона винахідником електронної пошти. Інженер зробив це у 1971 році, коли працював в ARPANET, фінансованому урядом дослідницькому проєкті, який став прототипом сучасного інтернету. У ті роки можна було залишати повідомлення лише людям, які користувалися одним і тим самим комп'ютером. Томлінсон створив програму, яка дала можливість користувачам надсилати їх між різними підключеними комп'ютерами в системі ARPANET.
Серед найпомітніших внесків Томлінсона ― символ @.

До речі, про @. У різних країнах цей символ називають по-різному. В Україні — песик, в Іспанії ― амфора, у Польщі — мавпенятко, у Греції — качечка, у Кореї — равлик. Саме він відповідає за доставку меседжа.

1976 ― першою написала королева

Королева Єлизавета II першою серед інших глав країн почала користуватися електронною поштою. Вона надіслала повідомлення під час візиту до Королівського центру зв'язку та радіолокації в Малверні. Їй дали ім'я користувача HME2, яке означає «Її Величність Єлизавета II».

1978 ― перша спам-розсилка

Гері Туерк (Gary Thurek) отримав титул «батька спаму» після того, як надіслав небажане маркетингове повідомлення електронною поштою сотням користувачів ARPANET. Він просував новий продукт для корпорації Digital Equipment Corporation. Туерк стверджує, ця розсилка принесла компанії 13 мільйонів доларів прибутку.

Спам почали називати спамом, тобто нав’язливою рекламою, через скетч британського комік-гурту «Монті Пайтон», знятого ще у 1970 році. Spam — скорочення від Spiced Ham. Таку назву мали солдатські консерви, яких залишилося дуже багато після Другої світової війни. Виробник намагався їх продати дуже нав’язливо, тому гумористи зробили на цю тему мініатюру. У скетчі офіціантка пропонує клієнтам сніданок, майже через слово вставляючи «спам».

Кадр зі скетчу комік-гурту «Монті Пайтон», 1970 рік

1992 ― більше, ніж просто текст

У цей період емейл стала гнучкішою, підтримуючи текст у наборах символів, відмінних від ASCII. Стало можливим додавання мультимедійних вкладень: зображення, аудіо та відео.

2004 ― Gmail диктує правила гри

Запуск Gmail у 2004 році підняв планку серед конкурентів. Для початку Gmail пропонував гігабайт дискового простору, тоді цього було більше, ніж достатньо. Gmail також приніс у веб-пошту покращений пошук та потокові розмови. У 2013 році з'явилася поштова скринька із вкладками, і стало важче потрапляти у «вхідні». За деякими даними, Пол Бухельт створив свою першу версію Gmail всього за один день.

2020 ― рік, який змінив усе

Електронна пошта була надзвичайно важливою для кризової комунікації під час пандемії COVID-19. Крім того, відбулися такі зміни: перехід на віддалену роботу та онлайн-навчання, і емейл став одним із головних інструментів для комунікації.

Як працює електронна пошта

Електронні повідомлення надсилаються за допомогою програм та веб-браузерів, які разом називаються поштовими клієнтами. Окремі проходять через кілька серверів, перш ніж потрапити на поштовий сервер одержувача. Схоже відбувається, коли традиційний лист проходить через кілька поштових відділень, перш ніж потрапити до необхідної поштової скриньки.

Після відправлення електронного повідомлення, воно проходить кілька етапів:

  • Поштовий сервер відправника (агент передачі, MTA), ініціює з'єднання за простим протоколом передачі (SMTP).
  • SMTP перевіряє дані поштового конверта (текст, який вказує серверу, куди надсилати повідомлення) на наявність адреси одержувача, а потім використовує систему доменних імен (DNS) для перетворення доменного імені в IP-адресу.
  • SMTP шукає сервер поштового обміну (MX), пов'язаний з доменним ім'ям того хто одержує. Якщо такий існує, повідомлення пересилається на його поштовий сервер.
  • Електронний лист зберігається на поштовому сервері одержувача, до нього можна отримати доступ за допомогою протоколу поштового відділення (POP) або протоколу доступу до інтернет-повідомлень (IMAP). Вони працюють дещо по-різному: POP завантажує меседж на пристрій того, хто одержує та видаляє його з поштового сервера, а IMAP зберігає у поштовому клієнті, дозволяючи одержувачу отримати доступ до нього з будь-якого підключеного пристрою.

З яких частин складається електронний лист

З трьох основних компонентів: SMTP-конверт, заголовок та тіло.

Конверт SMTP
Дані, які передаються між серверами в процесі доставки листа. Конверт складається з адреси електронної пошти обох учасників листування. Ці дані вказують поштовому серверу, куди відправити повідомлення, так само як поштовий оператор посилається на адресу на конверті, щоб доставити лист. У процесі доставки цей конверт відкидається та замінюється щоразу, коли лист передається на інший сервер.

Заголовок
Також містить важливу інформацію про відправника та одержувача. Здебільшого заголовок збігається з інформацією, яка міститься в SMTP-конверті, але не завжди.
Наприклад, шахрай замаскує джерело повідомлення, використовуючи в заголовку фальшиву адресу. Оскільки одержувач бачить лише заголовок і тіло, не розпізнає, що це фішинг. Заголовок також містить низку необов'язкових полів, які дозволяють одержувачу відповісти, переслати, класифікувати, заархівувати або видалити повідомлення.

Тіло
Містить будь-яку інформацію, яку відправник хоче надіслати: текст, зображення, посилання, відео або інші вкладені файли, за умови, що їхній розмір не перевищує обмежень поштового клієнта. Крім того, є можливість надіслати лист без жодної інформації в полі «тіло». Залежно від налаштувань поштового клієнта, тіло може бути відформатоване як звичайний текст або HTML.

Пошта у хмарі

Попри те, що більшість компаній розміщують корпоративну пошту на власних серверах, зростає кількість тих, хто переходять на хмарні поштові сервіси. Це цілком виправдано, враховуючи їхні численні переваги.

Суть рішення проста. Компанія отримує від постачальника хмарний сервіс, розміщений на його потужностях, тобто на віртуальному сервері. Це така ж сама пошта, якою ви користувалися раніше, але знаходиться вона не на вашому комп’ютері або сервері.

Разом з інструментами, необхідними для отримання, надсилання та зберігання електронних повідомлень, постачальник хмарного сервісу пропонує необхідну безпеку захисту інформації та займається обслуговуванням віртуального сервера.

Основна перевага розміщення пошти в хмарі ― користувачі мають доступ до неї з будь-якого місця. Цей факт особливо важливий, якщо співробітники працюють з дому. Всі електронні листи зберігаються на віддаленому сервері, а не на локальних серверах компанії.

Наприклад, у GigaCloud є такий сервіс під назвою Zimbra. Містить поштовий сервер, календар, органайзер, сховище для файлів та офісні інструменти по роботі з документами. Переваги Zimbra: необмежена кількість користувачів, можливість розміщення на сервері в Європейському Союзі та підвищена безпека.

59% B2B-маркетологів зазначили, що електронна пошта для них є основним каналом отримання прибутку

Майбутнє електронної пошти

Сервіси обміну миттєвими повідомленнями, наприклад, WhatsApp, Telegram, можуть похвалитися вражаючою статистикою користувачів і відіграють важливу роль у приватному онлайн-спілкуванні. Проте, за останніми даними, щодня надсилається майже 348 мільярдів електронних листів, 85% з них — спам, консерви. Тобто, в емейл є майбутнє.

Очікується, що впродовж наступних двох років кількість світових облікових записів електронної пошти зростатиме швидшими темпами, ніж кількість її світових користувачів. До кінця 2024-го їх буде 4,4 мільярда у всьому світі.

Експерти зі штучного інтелекту говорять про потенціал свідомості в email. Подібно до безпілотних автомобілів, електронна пошта має шанси колись стати достатньо розумною, аби самостійно створювати, видаляти та навіть планувати зустрічі.

Технології шифрування розвиватимуться все більше та надійніше захищатимуть поштові скриньки.

Тому зараз важко спрогнозувати, який саме спосіб комунікацій зможе адаптуватися до нових умов: e-mail чи месенджери. Можливо взагалі з’явиться щось нове. Або все об’єднають у великому метавсесвіті з VR та розширеною реальностями.

Раніше ми розповідали, що таке штучний інтелект.

subscribe

Підписатись на новини

Залиште свій Email, и будьте завжди в курсі свіжих новин!